Auto moto

Nejhorší pozemní letecká katastrofa všech dob

27. března 1977. Tento ten budou mít obyvatelé ostrova Tenerife, největšího z Kanárských ostrovů. Tato katastrofa vznikla shodou velice nešťastných událostí. U některých by se dalo říct, že se skutečně jednalo o osud. Účastníky nehody byly dvě letadla. Jedno americké společnosti Pan Am a nizozemské společnosti KLM. Obě letadla měly přistát na letišti Las Palmas. To bylo ale před přistáním obou letadel napadeno teroristickým útokem, při kterém došlo k výbuchu bomby. Obě letadla, a s nimi všechny ostatní, které měly přistávat na Las Palmas, tedy přistáli na bývalém vojenském letišti Los Rodeos, které však nebylo připravené na takový nápor letadel. 

nehoda

Kapitán KLM byl během čekání na start velice netrpělivý. Pokud by se na letišti zdrželi ještě déle, nestihl by letový plán na následující den. Proto požádal o dotankování nádrže. Cisterna zatarasila dráhu tím způsobem, že let Pan Am, který byl již připraven ke vzletu nemohl kolem nich projet, a musel vyčkat, až KLM dotankuje. Než se tak stalo, na letišti padla hustá mlha. Kapitán KLM začal spěchat o to víc, jelikož se obával, že brzy mlha zhoustne natolik, že od věže nedostanou povolení ke startu. 

Jelikož se na letišti Los Rodeos vyskytovala jenom jedna runway, která probíhala souběžně s jednou pojezdovou dráhou, letadla musely odlétat postupně jeden za druhým. Let KLM byl vyslán na druhý konec runwaye, kde se měl otočit a odstartovat. Jelikož začátek pojezdové dráhy blokovalo třetí letadlo, bylo stejnou cestou vysláno i letadla Pan Am. To mělo v půlce runwaye odbočit na pojezdovou dráhu a po startu letadla KLM vzlétnout. 

¨runway

Bohužel, mezitím mlha zhoustla natolik, že nejen že dispečeři z letové věže neviděli ani jedno letadlo, ale letadla neviděla ani sebe navzájem. Letadlo Pan Am kvůli mlze a neznalosti tamějšího letiště minulo stanovenou odbočku. Kapitán KLM kvůli spěchu udělal poté tu nejzásadnější chybu, jakou mohl. Bez výslovného povolení ke startu uvedl letadlo do pohybu. Jenomže v té době bylo letadlo Pan Am ještě stále na dráze. Letadla se vzájemně spatřila, až bylo příliš pozdě. Letadlo KLM se pokusilo na poslední chvíli zvednout do vzduchu a Pan Am stočit letadlo pryč z dráhy, ale už se nedalo nic dělat. Následoval náraz, výbuchy, plameny a kouř. Z letadla KLM nepřežil nikdo. Několik cestující a posádka v letadla Pan Am sice náraz přežili, ale jelikož záchranáři netušili, že v mlze se skrývá další hořící letadlo, dorazila k nim pomoc až bylo pro leckteré příliš pozdě. Při nehodě zahynulo 583 lidí. Přežilo pouhých 54.