Řidič kamionu

Zajímalo vás někdy, co vlastně dělá řidič kamionu? Šoféři náklaďáku jsou opředeni mnoha mýty a historkami, ale přesto mnoho lidí netuší, co se za touto prací skrývá a že ovlivňují životy každého z nás – denně nám zajišťují potraviny, ošacení, elektroniku a mnoho dalšího. Nebo o této profesi uvažujete? Pak byste měli vědět, že točení volantem je sice podstatná, ale více méně nejmenší část této práce. Potřebujete mít nejen platný řidičský průkaz skupin C a E, profesní průkaz a psychotesty, dobrý zdravotní stav, ale také byste měli umět počítat, předvídat, komunikovat, nevyhne se vám administrativa. Měli byste mít dobrý orientační smysl, cizí jazyk se také neztratí, zkrátka, tak trochu od každého něco. Důležitá je především odolnost vůči stresu a flexibilita. Dovednosti a vlastnosti by se také měli zohlednit dle odvětví, kterému se řidič věnuje. Rozdělení můžeme použít hned několik.

Řidič kamionu

Za zkratkou MKD se ukrývá mezinárodní kamionová doprava, ve které si vedeme více než dobře. Ať už je to strategicky umístěnými logistickými centry, či nízkými náklady pro firmy, tato pozice dnes nabízí tisíce obsazených i volných míst. Naproti tomu se dají najít firmy zajišťující VKD, tedy vnitrostátní kamionovou dopravu.

Řidiče můžeme dále členit dle vozu, který ovládají. Setkáme se zde s pojmy tahač, návěs, souprava, sólo, sklápěčka, silo, cisterna, nakladač, nadměr, mrazák, přepravník a tak dále. Liší se od sebe způsobem nakládky, vykládky a dalšími ovládacími prvky, které jsou specifické a různě náročné. Technická i manuální zručnost by tedy měla být u každého šoféra samozřejmostí.

Pracovní doba není dána pouze zaměstnavatelem, ale také evropskou směrnicí 561/2006, někdy označovanou jako AETR, ačkoli se mezi sebou drobně liší. Princip spočívá v rozdělení pracovního režimu na výkon, dobu jízdy, přestávky a denní odpočinek. Režim je odlišný pro jednoho řidiče a dvouposádku. Vše je zaznamenáváno na digitální kartu řidiče tachografem, a je tedy možno kdykoli zkontrolovat u nás i v zahraničí, za nedodržení hrozí vysoké pokuty. Někdy se pravidla snaží obcházet firmy či řidiči sami, ale často se jedná o neznalost. Vyhláška jako taková je vcelku obsáhlá a složitá. Doba řízení se totiž počítá nejen denní, ale také týdenní a dvoutýdenní. Stejně tak je sledována doba odpočinku. Nařízení vzniklo za účelem sjednotit podmínky v tomto odvětví a zvýšit bezpečnost na silnicích.
Kamion na nakládce

Ač na první pohled banální, pro řidiče kamionu jsou často velké každodenní starosti i základní lidské potřeby jako spánek, jídlo, osobní hygiena, jelikož často nevíte, jak dlouho budete na cestách, kde se vám podaří zaparkovat a podobně.

Ještě zbývá dodat, že na první pohled se může zdát, že jde o pánskou záležitost, ale věřte, že se tohoto oboru nezaleknou ani ženy a jejich počet neustále narůstá.

Previous

Next